Mindfulness

                                                        

Wij leven in een hectische tijd met veel en snelle veranderingen op allerlei gebieden. Veel mensen ervaren in deze tijd een gevoel van onrust, (op)gejaagdheid, een vol hoofd en gedachten die van hot naar haar springen. Stress, depressiviteit en burn-out kunnen je leven op z’n kop zetten. En zelfs de balans in je lichaam kan ontregeld raken, waardoor je klachten als bijvoorbeeld mager/dikker worden kunt gaan vertonen, en/of ziek worden. De meeste Nederlanders ervaren regelmatig stress. En stress ontstaat voornamelijk in je hoofd.
Mindfulness betekent in feite; aandachtig zijn.
Door bewuster te worden en het los laten van automatismen en oordelen krijg je meer innerlijke rust en vrede in jezelf.
Mindfulness is een eenvoudige methode om aan jezelf te werken.

Een positief effect hiervan is dat het je kan helpen om te leren beter om te gaan met zaken als spanningsklachten, vermoeidheid, pijn, piekeren en opgejaagd voelen. Een ander positief effect kan zijn dat je leert om anders om te gaan met negatieve gedachtenpatronen die tot somberheid en angsten leiden. Tevens leer je beter je grenzen te bewaken. Mindfulness biedt je structuur en technieken om je dagelijkse leven en activiteiten vanuit innerlijke rust, acceptatie en vertrouwen aan te gaan.
Uit (internationaal) onderzoek en evaluaties blijkt dat door een Mindfulness training de meeste mensen veel verbetering ervaren in zowel privé situaties als in werk-situaties.

Ik maak in Mindfulness onderscheid in een complete basistraining van 8 bijeenkomsten voor volwassenen, een basistraining van 6 bijeenkomsten voor jongeren, een vervolgtraining van 4 bijeenkomsten en een workshop ‘Kennis maken met Mindfulness’.